Samochód widoczny na zdjęciach to Checker A-11 z 1982 roku. Wszystkie elementy wykończenia nadwozia oraz wyposażenie (z wyłączeniem kuloodpornego podziału wewnątrz kabiny) zgodne są ze specyfikacją nowojorskiej taksówki tej marki. Auto w latach 2004-2009 przeszło całkowitą renowację ze szczególnym naciskiem na zachowanie oryginalności konstrukcji. Samochód jest wpisany do ewidencji zabytków oraz podlega ochronie konserwatorskiej Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

 

Checker - dlaczego?

Zapewne początkiem mojej fascynacji nowojorską taksówką Checker był moment w którym pierwszy raz obejrzałem film "Taksówkarz" ("Taxi driver" reż. Martin Scorsese, scen. Paul Schrader, prod. USA - 1976). Ten przejmujący, wielopłaszczyznowy film ukazuje uniwersalne problemy egzystencji jednostki ludzkiej żyjącej w zdehumanizowanym społeczeństwie. W filmie tym możemy obserwować również kilka wspaniałych kreacji aktorskich - Roberta De Niro, Jodie Foster, Harvey'a Keitel'a oraz Peter'a Boyle'a. Obok postaci kreowanych przez wymienionych aktorów bohaterem filmu jest również samochód - taksówka, maszyna, która w swoim wnętrzu przenosi tytułowego bohatera przez wielkomiejską dżunglę Nowego Jorku.

Z pewnością żółta taksówka Checker, obok drapaczy chmur Manhattanu, Mostu Brooklyn'skiego, Statuły Wolności jest pełnoprawnym symbolem Nowego Jorku. Również i z tego powodu samochód ten stał się moim obiektem zainteresowania, jako autonomiczny element zupełnie odmiennej od naszej przestrzeni i cywilizacji. Obecnie, kiedy od połowy lat 90. ubiegłego stulecia auta Checker nie pełnią już funkcji taksówek na ulicach Nowego Jorku można dodatkowo mówić o atrakcyjności takiego auta w aspekcie historycznym. Po za tym jazda tym samochodem to wielka frajda. Również reakcje ludzi postronnych są bardzo pozytywne. Samochód o archaicznych kształtach oraz krzykliwym kolorze nadwozia, kojarzony z licznych filmów amerykańskich, budzi uśmiech na twarzach współużytkowników drogi oraz przechodniów.

 

 

Dane techniczne:

Silnik: Benzynowy, spalinowy, 4-suwowy, chłodzony cieczą, 2 zawory na cylinder, jeden wałek rozrządu w bloku, hydrauliczne kompensatory luzów zaworowych.

Ilość i układ cylindrów: 6 w układzie widlastym (90 stopni), ułożony wzdłużnie

Średnica / skok tłoka: 95 / 88 mm

Pojemność skokowa: 3789 cm sześć. (229 cali sześć.)

Stopień sprężania: 8.5:1

Zasilanie paliwem: Pompa mechaniczna, gaźnik 2-gardzielowy Rochester

Moc: 115 KM @ 4000 obr./min.

Moment obrotowy: 175 Nm @ 2000 obr./min.

Prędkość maksymalna: 140 km/h

Przeniesienie napędu: Silnik z przodu, napęd na oś tylnią poprzez konwerter momentu obrotowego (sprzęgło hydrokinetyczne), automatyczną skrzynię biegów (Turbo-Hydramatic TH400, 3 przełożenia), wał napędowy oraz mechanizm różnicowy w tylniej osi.

Hamulce: Hydrauliczne, 2-obwodowe, wspomagane podciśnieniowo z kolekora dolotowego.

Przód: zaciski 1-tłoczkowe oraz wentylowane tarcze hamulcowe, tył - szczęki oraz bębny hamulcowe.

Podwozie: Stalowa rama - podłużnice w kształcie litery X z poprzecznicami.

Zawieszenie: Przód - niezależne, wahacze trójkątne, sprężyny spiralne, amortyzatory teleskopowe, drążek stabilizujący. Tył - sztywny most, resory piórowe, amortyzatory teleskopowe.

Układ kierowniczy: Przekładnia kierownicza ze wspomaganiem, drążki kierownicze.

Rozstaw osi: 3048 mm

Rozstaw kół: 1575 mm

Długość: 5030 mm

Szerokość: 1810 mm

Wysokość: 1630 mm

Masa własna: 1800 kg

Dopuszczalna masa całkowita: 2400 kg